الاثنين، 21 يناير 2013

جمال الطبيعة و تأثيره علي !!

100638alsh3er

من زمان جدا و انا نفسي أعيش في طبيعة خضرا ، بحب جدا بل بعشق الجمال إلي ربنا خلقه عشان الإنسان يستمتع بيه . في مصر فيه جمال للطبيعة ليه سحره حتى لو كان الجمال ده في صحرا . يعني شرم الشيخ و الغردقة و لقصر أسوان فعلا في مصر فيه أماكن كتيرة خلابة جدا ، بس ده مش زاي طبيعة المتاحف أو أماكن التاريخ أفتكر زمان رحت مع أبويا المتحف المصري و يمكن و أنا في مصر أفتكر مرتين بس أو تلات مرات إلي دخلت فيهم متحف في مصر بس أكتر متحف أفتكره هوا المتحف المصري ، يمكن كان عشان الأثار المرصوصة بطريقة كوميدية تحس معاها إن التاريخ إلي بنفتخر بيه فعلا شوية حجارة مترصصة معن الأجانب بيجوا مصر عشان يشوفوا الحجارة المترصصة ديه . و محستش بقيمة الحجارة ديه غير لما زرت متحف من أشهر المتاحف في العالم ( ماهو بعد كده أصبحت من عشاق تعويض حاجات كتيرة مشفتهاش ).
متحف منظم جدا الإضاءة خلابة ، طريقة العرض فوق المبهرة ، تحس فعلا إنك مش على الأرض تحس إنك طاير في عالم تاني و طبعا من المعروضات شوية مش كتير من الأثار المصري إلي ليها جناح كبير لوحدها لما تمتاز بيه من فن ، بقيت أشوف إلي كنت متخيلة شوية حجارة و أسأل نفسي هوا فعلا إحنا أصحاب التاريخ ده ؟؟ مش معقول طيب ليه لما شفت الأثار ديه في مصر كانت أكوام من الحجارة ليس إلا .
و دخلت متاحف تانية للحديث و القديم ، أنواع كتير من المتاحف و كل متحف كنت أشوفه أحسن من إلي قبله ، وفيه متاحف كانت روعة من الخارج جناين ، ورود ، تنسيق ، اماكن تقعد فيها نظيفة تستمتع فعلا خيال رائع كإن الناس ديه من عالم غير إلي إحنا فيه .
غير الطبيعة الخلابة ، كفاية إنك تسوق عربية وسط الجمال الطبيعي ده ، تبقى ماشي مش مصدق نفسك فيه جمال ربنا خلقه بالشكل ده ، كان من زمان نفسي أعيش في حاجة خلابة زاي كده ، كنت بحلم إني أخد أرض في الصحرا و أقلبها جنة خضرا لكن للأسف مقدرتش أحقق الحلم ده نظرا لظروف ، و لكن ربنا عوض حلمي بدل ماأعيش في حتة أرض صغيرة عشت في بلد كاملة بالمنظر إلي كان نفسي أعيش فيه . و كانت عندي مشكلة تانية بتأثر عليا جدا و هيا الخوف من الأماكن العالية و ديه بتأثر على حب المغامرة إلي جوايا ، حاولت كتير إني أتغلب على المشكلة ديه لكن كلها باقت بالفشل و أفتكر من المرات الكوميدية في النقطة ديه كان نفسي أطلع جبل و أشوف المنظر من فوق عامل إزاي قلت جوه نفسي يا ولد خليك راجل لازم تتغلب على الخوف ده و كان ساعتها طريقة طلوع الجبل ياريت مشي لاء كانت عبارة عن تليفريك قلت مش مشكلة أنا لها عاوز أشوف المنظر من فوق و إبتديت الرحلة للصعود و في بدايتها عادي و لكن في نهايتها كانت سودا إبتديت من أول تغميض العين و إنتهت بقعادي على أرض التلفريك لإني مش قادر كنت حاسس إني هقع و فعلا اليوم ده كنت هموت فيه بدري ، و عشان الناس إلي هنا عارفين يعني إيه بني أدم بيحاول يتغلب على خوفه كانت أياد العون كتيرة ، و المشكلة الأصعب كانت النزول من فوق لتحت تاني و هنا إتدخل فيها البوليس ووفرولي نزول أمن بطريقة غير التليفريك ديه إلي بعتبرها طريقة موت بالنسبالي و كل ده كانت وسط معاونة بفرح من الناس ، فعلا حسيت إن جمال الطبيعة بيكتمل معاه كمان جمال طبيعة الناس ، بمعنى لما البوليس جه إهتم بموضوع غالبية الناس تشوفه إنه تافه يعني محدش سألني إنت إيه إلي طلعك مثلا لاء كان المهم إزاي ينزلوني و بترحاب ، و فعلا الرحلة ديه بالزات كان ليها تأثير كبير إنه أقدر أمارس المغامرة و فيه إيد عون ممكن تتمدلي لو إحتجتها و عنها لفيت حتت كتيرة و طلعت كمان جبال كتيرة لإن كان جوايا فكر لذيذ ربنا خلق الكون ده عشان أستمتع بيه و أشكره على جمال الأرض إلي عملهالي ( مش لوحدي للناس كلها ) ، و كمان جمال الطبيعة لكل الناس سواء إلي معاه و إلي معهوش مجانية للكل .
و إلي بيمتاز بيه الناس هنا إنهم بيعرفوا إزاي يحافظوا على الجمال ده سواء بلأدب أو بالقانون ، و برضه أفتكر مرة إتمشيت في غابة مفتوحة كنت ساعتها متخيل إن فيه وحوش و حيوانات الواقواق لكن طلع العكس نباتات غريبة ممرات للمشي فيها كل مسافة فيها خريطة بتوضح أنا فين و ممكن أمشي إزاي ، أماكن للظروف الطارئة نظيفة جدا جدا ، أماكن للجلوس عشان لو تعبت من المشي و غير كده أماكن إرشادية تقولك إيه أنواع النباتات و الأشجار و كمان الحشرات إلي موجودة فعلا طبيعة غريبة جدا . ده غير كمان زياراتي لكذا جنينة حيوانات لاقيت فيها الحيوان عايش في فنادق خمس نجوم و بوفيه أكل مفتوح ( للحيوان طبعا) .
و سؤالي هوا أنا بشوف الطبيعة خلابة نظرا للحرمان إلي كنت عايشه ( حرمان من الطبيعة ) و لا بعاني من ..؟؟؟



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق